Mottagning i maj – kanske

Det ser faktiskt ut som om smittskyddsläget på sikt kan stabiliseras i Stockholm. Jag håller fortsatt stängt resten av april, men hoppas att trenden håller i sig och att jag försiktigt kan öppna mottagningen i maj.

Nu ligger det tider på Bokadirekt för maj och juni. I maj släpper jag för säkerhets skull bara en dag per vecka, två tider med extra mycket tid mellan. Du är varmt välkommen att boka en tid! Som överallt annars gäller fortfarande detta:

  • Stanna hemma om du har förkylningssymptom, även lindriga – du kan avboka din tid fram till 2 timmar innan.
  • Är du över 70 eller tillhör någon annan riskgrupp är du välkommen senare, när Folkhälsomyndigheten anser att du kan ha sociala kontakter utan risk.
  • Om jag får förkylningssymptom kommer jag självklart att avboka din tid, och hör då av mig via sms senast 2 timmar innan.

Om läget försämras eller det kommer nya restriktioner kontaktar jag dig som bokat en tid för om- eller avbokning.

Under tiden…

… kanske du vill läsa mina inlägg under vinjetten Ta hand om dig. Där berättar jag om mina egna favoritverktyg för att hålla balansen i denna turbulenta tid. Hoppas att du hittar något du har hjälp av där.

Var rädd om dig och dem i din närhet!

Ta hand om dig: tacksamhet

I slutet av 80-talet gick jag i terapi. Terapeuten sa en sak som fick mig att studsa:
– Ju mer problem du har, desto mer tacksamhet måste du ha.
”Hon är från vettet!” var min första tanke. Men i övrigt var hon en ovanligt vettig människa, så jag gjorde ändå min hemläxa att skriva en lista på saker jag var tacksam för.
Märkligt nog fungerade det faktiskt. Inte så att problemen försvann på något magiskt vis, eller att jag förnekade att de fanns. Men jag blev lugnare av att påminna mig om att det fanns bra saker i mitt liv också. Jag kunde tänka klarare och ta itu med problemen på ett bättre sätt.

Sedan dess har tacksamhet blivit ett av mina favoritverktyg. Jag har en fin skrivbok där jag ungefär en gång i veckan fyller en sida med saker jag är tacksam för. I dessa dagar kan det bli sådant som:

  • jag är frisk
  • ingen av mina vänner är allvarligt sjuk i corona
  • det fungerar bra att sköta mitt universitetsjobb på distans
  • det jobbet tryggar min försörjning
  • det är tråkigt men hanterligt för mig att jag inte har några rosenklienter just nu
  • jag får gå ut och promenera när jag vill – vi har inte utegångsförbud

Men lika viktigt är de små vardagliga sakerna som ger glädje:

  • jag hörde en bofink
  • kaffe i solen
  • påskliljor på vardagsrumsbordet
  • mötte en hare på morgonpromenaden

Och det som händer i världen i stort:

  • en stor våg av hjälpsamhet och kreativa lösningar i Sverige
  • smittspridningen har börjat plana ut i Italien

För mig har tacksamhetsboken fungerat bra i många år. Vid det här laget har det blivit flera fulla skrivböcker.
Men det finns andra sätt att jobba med tacksamhet. För en del passar det t.ex. bättre att varje kväll skriva ner vad som varit bra under dagen, eller att ta en stund med sina närmaste för att prata om det.
Om någon annan är inblandad i det du är tacksam för så tacka gärna den personen också. Det blir dubbel effekt!

Reser du ragg så fort du hör ordet tacksamhet? Prova ett annat ord istället. Vad är du glad för? Vad har gjort dig lättad? Vad är bra i livet?

Låter det fortfarande flummigt? Det finns en hel del forskning som visar att tacksamhet påverkar den mentala hälsan positivt. Möjligen är det även bra för den fysiska hälsan, men där finns det inte lika mycket forskning än.
https://psykologimedmera.se/halsa/tacksamhet-starker-hjarnan/#

Under vinjetten Ta hand om dig delar jag med mig av mina favoritverktyg för att hålla balansen och ta hand om mig. Hoppas att några av dem gör gott för dig också – berätta gärna i en kommentar om du vill!

Ta hand om dig: 3-2-1, en enkel närvaroövning

Är du som jag påverkad av coronavirusets framfart i vår värld? Det kan vara svårt att behålla sitt lugn i denna storm av förskräckliga nyheter.

Under vinjetten Ta hand om dig delar jag med mig av mina favoritverktyg för att hålla balansen och ta hand om mig. Hoppas att några av dem gör gott för dig också – berätta gärna i en kommentar om du vill!

När tankarna skenar långt in i framtiden och är fulla av grubbel och katastroftänk behöver jag hjälp att landa i nuet. Det här är en enkel mindfulnessövning som kan göras när och var som helst.

Jag använder mina fem sinnen och noterar tre saker jag ser, tre saker jag hör och tre saker jag känner. Under känner kan det vara sinnesintryck både från känsel, lukt och smak. Det spelar ingen roll vad det är för saker, ta bara det första som dyker upp. Lägg inga värderingar på sakerna, bara notera och beskriv för dig själv.

Därefter två saker du ser, två saker du hör och två saker du känner, och slutligen en av vardera. Det är helt ok att notera samma sak flera gånger.

Häromdagen tog jag min kaffemugg och satte mig på bergknallen bakom huset. Där blev övningen ungefär så här:

Termosmugg och sittdyna på en solig bergknalleJag ser björk, sten, fönster
Jag hör skata, bil, byggbuller
Jag känner smaken av kaffe i munnen, solvärme på kinderna, kall vind på höger hand

Jag ser talgoxe, vissen ljung
Jag hör bil, barnröster
Jag känner kaffesmak, kall vind i nacken

Jag ser mossa
Jag hör skata
Jag känner solvärme

Vid det laget var jag närvarande i solen med min kaffemugg, och medveten om att mitt liv just där och då var bra. Det blev lättare att fortsätta igenom vardagen.

Andra dagar när jag är riktigt uppjagad kan jag behöva gå igenom övningen två-tre gånger innan jag riktigt har landat i nuet.

Den här övningen lärde jag mig för många år sedan när jag satt på tåget för att hälsa på vänner som bor djupt inne i de småländska skogarna. Jag bläddrade i SJ:s kundtidning och hittade en intervju med stressforskaren Aleksander Perski, där han tipsade om övningen. Övningen verkade så enkel, jag provade direkt där på tåget och fastnade direkt för den.

Efter en trevlig kväll med vännerna låg jag i min säng i gäststugan framåt midnatt. Den där övningen ja… jag kanske skulle prova igen?

Jag ser kvisthål i takpanelen, halogenspotar och en liten fladdermus i plysch
Jag hör … … …?
Jag hör faktiskt ingenting.

Fåglarna hade tystnat, vinden hade lagt sig.
Den tystnaden var väldigt vilsam. Men det är enda gången jag har upplevt det. I min vardag i Stockholm finns det alltid några små ljud att notera.

Ingen mottagning de närmaste veckorna

Smittskyddsläget i Stockholm är fortsatt allvarligt. Jag har nu stängt även veckan efter påsk. Beroende på hur läget utvecklas kanske jag måste flytta fram öppningsdatum ytterligare. Som vanligt ser du enklast tillgängliga tider på Bokadirekt.

Var rädd om dig!

Begränsad mottagning pga coronaviruset

Nu uppmanas alla i Stockholmstrakten som kan jobba hemma att göra det. Som universitetsanställd kan jag sköta mitt jobb hemifrån vardagsrummet – det gör jag sedan igår. Men som Rosenterapeut kan jag inte jobba på distans.

PåskliljorFör säkerhets skull pausar jag nybokningar fram till påsk. Du som redan har en bokad tid är välkommen, förutsatt att både du och jag är helt friska.

Du som vill boka en ny tid får komma efter påsk. Då har jag bokningsbara tider på Bokadirekt, men jag lägger upp färre tider per dag med längre tid emellan.

Sköt om dig så ses vi när läget lugnat sig lite!

Kortare avbokningstid pga coronaviruset

I vanliga fall måste du avboka en bokad tid hos mig minst 24 timmar i förväg. Det är både för att någon annan ska få chansen att ta över den lediga tiden, och för att jag ska kunna planera mina arbetsdagar.

Men nu har jag tillfälligt sänkt avbokningstiden till 2 timmar, eftersom Folkhälsomyndigheten idag har höjt risken för smittspridning i samhället till den högsta nivån – mycket hög.

Om du känner dig det minsta hostig eller hängig – avboka din tid hos mig och åk hem och ta hand om dig.
Skicka ett sms till mig på nr 070-549 05 32 eller använd avbokningskoden från Bokadirekt. Du är varmt välkommen tillbaka när du är frisk.

Blir jag själv sjuk och måste avboka tiden meddelar jag dig per sms senast 2 timmar i förväg.

Den kortare avbokningstiden gäller så länge risken för smittspridning är så här hög. När läget är stabilt igen återgår jag till 24 timmars avbokningstid.

Var rädd om dig och dina nära och kära!

God jul och gott nytt år!

Julkaktusblomma i närbildNu har jag gett årets sista Rosenbehandling. Tack till alla er som jag fått glädjen att möta och följa under 2019!

Jag tar ledigt över jul och nyår och är tillbaka på mottagningen i januari 2020. Torsdagarna 2, 9 och 16 januari är redan fullbokade, men onsdagarna 8 och 15 januari finns det ännu lediga tider.

Välkommen på det nya decenniet!